【 2012 年度 授業概要】
科   目 英語演習 ( The Practice of English )
担当教員 (前期)上垣 宗明 准教授 (後期)アーロン・マーティン 非常勤講師
対象学年等 電気工学科・4年・通年・必修・2単位 ( 学修単位I )
学習・
教育目標
B3(90%) B4(10%)
JABEE
基準1(1)
(d)2-b,(f)
授業の概要
と方針
前期:(1)TOEICではどのような力がどのような方法で試されるのかを紹介し,TOEICの練習問題を演習形式で学習する. 後期:(1)総合的な英語力向上を目指すが,特にコミュニケーションのための技能を伸ばし,重要な語彙や文法項目を学習する.



1 【B4】 TOEIC試験対策の基礎を演習し身につける.
2 【B3】 英語による基本的なコミュニケーションができる.
3 【B3】 正しい英語の発音ができる.
4 【B3】 さまざまなコミュニケーション場面の,英語話者の発音を聞き取ることができる.
5 【B3】 コミュニケーションに必要な英語の語彙,文法を理解できる.
6  
7  
8  
9  
10  












1 TOEIC対策の基礎が身についているかどうかを,中間試験・定期試験,演習で評価する.
2 授業中の質疑・応答を通して,各学生のコミュニケーション能力を評価する.
3 授業中の質疑・応答を通して,各学生のコミュニケーション能力を評価する.
4 授業中の質疑・応答を通して,学生のリスニング能力を評価する.
5 授業中に取り扱った重要語彙,文法項目について,中間試験・定期試験で評価する.
6  
7  
8  
9  
10  




成績は,試験75% 演習25% として評価する.前期は,到達目標1を中間・定期試験40%,演習10%で評価する.後期は,到達目標2〜4を演習15%,5を中間・定期試験35%で評価する.なお試験成績は,中間試験と定期試験の平均点とする.100点満点で60点以上を合格とする.
テキスト Aim High for the TOEIC Test:塩見佳代子,Richard Silver,滝田 尚広,成美堂
Interchange Student's Book 1: Jack C. Richards, Jonathan Hull (Cambridge University Press)
参考書 「理工系大学生のための英語ハンドブック」:東京工業大学外国語研究教育センター編(三省堂)
「TOEIC600点突破パーフェクト英単熟語」:小池直己(南雲堂)
関連科目 本科目は,3年次英語,3年次英語演習,及び5年次英語演習に関連する.
履修上の
注意事項
英和・和英辞書(電子辞書含む)を準備すること.

【授業計画( 英語演習 )】
上段:テーマ/下段:内容(目標、準備など)
1 イントロダクション
講義内容の説明
2 TOEIC 1
Unit 1 SHOPPING 名詞(加算・不可算名詞)
3 TOEIC 2
Unit 2 RESTAURANT  名詞と冠詞
4 TOEIC 3
Unit 3 ENTERTAINMENT 接続詞・副詞
5 TOEIC 4
Unit 4 JOB HUNTING 前置詞(句)
6 TOEIC 5
Unit 5 HOTEL STAY 形容詞(比較・最上級)
7 TOEIC 6
Unit 6 BUSINESS 動詞の時制
8 中間試験
これまで学習した内容について,理解度を問う.
9 中間試験解説
中間試験の解説を行う.
10 TOEIC 7
Unit 7 SPORTS 動名詞・分詞
11 TOEIC 8
Unit 8 EDUCATION to-不定詞
12 TOEIC 9
Unit 9 SERVICE 助動詞
13 TOEIC 10
Unit 10 HOUSING 関係代名詞
14 TOEIC 11
Unit 11 ENVIRONMENT 関係副詞
15 TOEIC 12
Unit 12 VACATION 仮定法
16 Introduction to the course
Overview of the course - Assessment of students' English proficiency
17 Unit 1 - Please call me Beth.
Introducing yourself; introducing others; checking information, exchanging personal information
18 Unit 2 - How do you spend your day?
Describing work and school; asking for and giving opinions; describing daily schedules
19 Unit 4 - Do you like rap?
Talking about likes and dislikes; giving opinions; making invitations and excuses
20 Unit 5 - Tell me about your family.
Talking about families; exchanging information about the present; describing family life
21 Unit 6 - How often do you exercise?
Asking about and describing routines and exercise; talking about frequency; discussing sports and athletes, talking about abilities
22 Unit 7 - We had a great time!
Talking about past events, giving opinions about past experiences; talking about vacations
23 Midterm Test
Review and Assessment
24 Unit 8 - What's your neighborhood like?
Asking about and describing neighborhoods and locations of places; asking about quantities
25 Unit 9 - What does she look like?
Asking about and describing people's appearance; identifying people
26 Unit 10 - Have you ever ridden a camel?
Describing past experiences; exchanging information about past experiences and events
27 Unit 11 - It's a very exciting place!
Asking about and describing cities; asking for and giving suggestions; talking about travel and tourism
28 Unit 15 - I'm going to a soccer match.
Talking about plans; making invitations; accepting and refusing invitations; giving reasons; taking and leaving messages
29 Unit 16 - A change for the better! (Textbook)
Exchanging personal information; describing changes; talking about plans for the future
30 Final Test
Review


前期,後期ともに中間試験および定期試験を実施する.