【 2011 年度 授業概要】
科   目 英語演習 ( The Practice of English )
担当教員 (前期)上垣 宗明 准教授 (後期) Aaron Martin 非常勤講師
対象学年等 機械工学科・4年C組・通年・必修・2単位 ( 学修単位I )
学習・
教育目標
B3(90%) B4(10%)
JABEE
基準1(1)
(d)2-b,(f)
授業の概要
と方針
前期:(1)TOEICではどのような力がどのような方法で試されるのかを紹介し,TOEICの練習問題を演習形式で学習する. 後期:(1)総合的な英語力向上を目指すが,特にコミュニケーションのための技能を伸ばし,重要な語彙や文法項目を学習する.



1 【B4】 TOEIC試験対策の基礎を演習し身につける.
2 【B3】 英語による基本的なコミュニケーションができる.
3 【B3】 正しい英語の発音ができる.
4 【B3】 さまざまなコミュニケーション場面の,英語話者の発音を聞き取ることができる.
5 【B3】 コミュニケーションに必要な英語の語彙,文法を理解できる.
6  
7  
8  
9  
10  












1 TOEIC対策の基礎が身についているかどうかを,中間試験・定期試験,演習で評価する.
2 授業中の質疑・応答を通して,各学生のコミュニケーション能力を評価する.
3 授業中の質疑・応答を通して,各学生のコミュニケーション能力を評価する.
4 授業中の質疑・応答を通して,学生のリスニング能力を評価する.
5 授業中に取り扱った重要語彙,文法項目について,中間試験・定期試験で評価する.
6  
7  
8  
9  
10  




成績は,試験75% 演習25% として評価する.前期は,到達目標1を中間・定期試験40%,演習10%で評価する.後期は,到達目標2〜4を演習15%,5を中間・定期試験35%で評価する.なお試験成績は,中間試験と定期試験の平均点とする.100点満点で60点以上を合格とする.
テキスト 「Seize the Essence of the TOEIC Test」:安丸雅子・八尋真由美・Malcom Swanson 他,金星社
Interchange Student's Book 1: Jack C. Richards, Jonathan Hull (Cambridge University Press)
参考書 「理工系大学生のための英語ハンドブック」:東京工業大学外国語研究教育センター編(三省堂)
「TOEIC600点突破パーフェクト英単熟語」:小池直己(南雲堂)
関連科目 本科目は,3年次英語,3年次英語演習,及び5年次英語演習に関連する.
履修上の
注意事項
英和・和英辞書(電子辞書含む)を準備すること.

【授業計画( 英語演習 )】
上段:テーマ/下段:内容(目標、準備など)
1 イントロダクション
講義内容の説明
2 TOEIC 1
Unit 1 Daily Life 名詞・主語と動詞の一致
3 TOEIC 2
Unit 2 Eating Out & Amusement 形容詞・副詞
4 TOEIC 3
Unit 3 Cooking & Purchasing 基本時制
5 TOEIC 4
Unit 4 Traffic & Traveling 進行形・完了形
6 TOEIC 5
Unit 5 Production & Logistics 受動態
7 TOEIC 6
Unit 6 Business & Economics 分詞・分詞構文
8 中間試験
これまで学習した内容について,理解度を問う.
9 中間試験解説
中間試験の解説を行う.
10 TOEIC 7
Unit 7 Advertising & ICT 不定詞・動名詞
11 TOEIC 8
Unit 8 Health & the Environment 助動詞
12 TOEIC 9
Unit 9 Law & Administration 代名詞・関係詞
13 TOEIC 10
Unit 10 Employment & Personnel 比較構文
14 TOEIC 11
Unit 11 Finance & Banking 前置詞
15 TOEIC 12
Unit 12 Office Work & Correspondence その他の構文
16 Introduction to the course
Overview of the course - Assessment of students' English proficiency
17 Unit 1 - Please call me Beth.
Introducing yourself; introducing others; checking information, exchanging personal information
18 Unit 2 - How do you spend your day?
Describing work and school; asking for and giving opinions; describing daily schedules
19 Unit 4 - Do you like rap?
Talking about likes and dislikes; giving opinions; making invitations and excuses
20 Unit 5 - Tell me about your family.
Talking about families; exchanging information about the present; describing family life
21 Unit 6 - How often do you exercise?
Asking about and describing routines and exercise; talking about frequency; discussing sports and athletes, talking about abilities
22 Unit 7 - We had a great time!
Talking about past events, giving opinions about past experiences; talking about vacations
23 Midterm Test
Review and Assessment
24 Unit 8 - What's your neighborhood like?
Asking about and describing neighborhoods and locations of places; asking about quantities
25 Unit 9 - What does she look like?
Asking about and describing people's appearance; identifying people
26 Unit 10 - Have you ever ridden a camel?
Describing past experiences; exchanging information about past experiences and events
27 Unit 11 - It's a very exciting place!
Asking about and describing cities; asking for and giving suggestions; talking about travel and tourism
28 Unit 15 - I'm going to a soccer match.
Talking about plans; making invitations; accepting and refusing invitations; giving reasons; taking and leaving messages
29 Unit 16 - A change for the better! (Textbook)
Exchanging personal information; describing changes; talking about plans for the future
30 Final Test
Review


前期,後期ともに中間試験および定期試験を実施する.