科 目 | 英語演習 ( The Practice of English ) | |||
---|---|---|---|---|
担当教員 | (前期)佐藤 絹子 非常勤講師 (後期)Vivian Bussinguer-Khavari 非常勤講師 | |||
対象学年等 | 電気工学科・4年・通年・必修・2単位 ( 学修単位I ) | |||
学習・ 教育目標 |
B3(90%) B4(10%) | |||
JABEE 基準1(1) |
(d)2-b,(f) | |||
授業の概要 と方針 |
前期:(1)科学技術英語の基本的な読み方を学習する.(2)TOEICではどのような力がどのような方法で試されるのかを紹介し,実際にリスニングを中心に演習する. 後期:(1)総合的な英語力向上を目指すが,特にコミュニケーションのための技能を伸ばし,重要な語彙や文法項目を学習する. | |||
到 達 目 標 |
1 | 【B4】 科学技術英語を読むために必要な語彙・文法・表現・読み方の基礎を理解する. | 2 | 【B3】 TOEIC試験対策の基礎(リスニング中心)を演習し身につける. | 3 | 【B3】 英語による基本的なコミュニケーションができる. | 4 | 【B3】 正しい英語の発音ができる. | 5 | 【B3】 さまざまなコミュニケーション場面の,英語話者の発音を聞き取ることができる. | 6 | 【B3】 コミュニケーションに必要な英語の語彙,文法を理解できる. | 7 | 8 | 9 | 10 |
評 価 方 法 と 基 準 |
到 達 目 標 毎 |
1 | 科学技術英語の基礎力が身についているかどうかを中間・定期試験で評価する. | |
2 | TOEIC対策の基礎(リスニング中心)が身についているかどうかを,中間試験・定期試験,演習で評価する. | |||
3 | 授業中の質疑・応答を通して,各学生のコミュニケーション能力を評価する. | |||
4 | 授業中の質疑・応答を通して,学生の発音を評価する. | |||
5 | 授業中の質疑・応答を通して,学生のリスニング能力を評価する. | |||
6 | 授業中に取り扱った重要語彙,文法項目について,中間試験・定期試験で評価する. | |||
7 | ||||
8 | ||||
9 | ||||
10 | ||||
総 合 評 価 |
成績は,試験75% 演習25% として評価する.前期は,到達目標1・2を中間・定期試験40%,演習10%で評価する.後期は,到達目標3〜5の演習15%,6の中間・定期試験35%で評価する.なお試験成績は,中間試験と定期試験の平均点とする.100点満点で60点以上を合格とする. | |||
テキスト | 「Basic English for Engineers and Scientists」:上原慎吾・戸田和子・Richard Bozulich,金星社 Interchange Student's Book 1: Jack C. Richards, Jonathan Hull (Cambridge University Press) |
|||
参考書 | 「理工系大学生のための英語ハンドブック」:東京工業大学外国語研究教育センター編(三省堂) 「TOEIC600点突破パーフェクト英単熟語」:小池直己(南雲堂) |
|||
関連科目 | 本科目は,3年次英語,3年次英語演習,及び5年次英語演習に関連する. | |||
履修上の 注意事項 |
英和・和英辞書(電子辞書含む)を準備すること. |
回 | 上段:テーマ/下段:内容(目標、準備など) |
---|---|
1 | イントロダクション |
講義内容の説明 | |
2 | 科学英語1 |
Unit 1 Reading Numbers:数を読む | |
3 | 科学英語2 |
Unit 2 Natural Numbers:自然数 | |
4 | 科学英語3 |
Unit 3 Different Kinds of Numbers:いろいろな数 | |
5 | TOEIC対策1 |
TOEICの説明をした上で,学習のポイントを学び,リスニング中心の課題を行う. | |
6 | TOEIC対策2 |
TOEICの対策としてリスニング中心の課題を行う. | |
7 | TOEIC対策3 |
TOEICの対策としてリスニング中心の課題を行う. | |
8 | 中間試験 |
これまで学習した内容について,理解度を問う. | |
9 | 中間試験解説 |
中間試験の解説を行う. | |
10 | TOEIC対策4 |
TOEICの対策としてリスニング中心の課題を行う. | |
11 | TOEIC対策5 |
TOEICの対策としてリスニング中心の課題を行う. | |
12 | TOEIC対策6 |
TOEICの対策としてリスニング中心の課題を行う. | |
13 | 科学英語4 |
Unit 4 The Pythagorean Theorem:ピタゴラスの定理 | |
14 | 科学英語5 |
Unit 5 The Culculus:微積分学 | |
15 | 復習 |
前期学習内容の総復習を行う. | |
16 | Introduction to the course |
Overview of the course - Assessment of students' English proficiency | |
17 | Unit 1 - Please call me Beth. |
Introducing yourself; introducing others; checking information, exchanging personal information | |
18 | Unit 2 - How do you spend your day? |
Describing work and school; asking for and giving opinions; describing daily schedules | |
19 | Unit 4 - Do you like rap? |
Talking about likes and dislikes; giving opinions; making invitations and excuses | |
20 | Unit 5 - Tell me about your family. |
Talking about families; exchanging information about the present; describing family life | |
21 | Unit 6 - How often do you exercise? |
Asking about and describing routines and exercise; talking about frequency; discussing sports and athletes, talking about abilities | |
22 | Unit 7 - We had a great time! |
Talking about past events, giving opinions about past experiences; talking about vacations | |
23 | Midterm Test |
Review and Assessment | |
24 | Unit 8 - What's your neighborhood like? |
Asking about and describing neighborhoods and locations of places; asking about quantities | |
25 | Unit 9 - What does she look like? |
Asking about and describing people's appearance; identifying people | |
26 | Unit 10 - Have you ever ridden a camel? |
Describing past experiences; exchanging information about past experiences and events | |
27 | Unit 11 - It's a very exciting place! |
Asking about and describing cities; asking for and giving suggestions; talking about travel and tourism | |
28 | Unit 15 - I'm going to a soccer match. |
Talking about plans; making invitations; accepting and refusing invitations; giving reasons; taking and leaving messages | |
29 | Unit 16 - A change for the better! (Textbook) |
Exchanging personal information; describing changes; talking about plans for the future | |
30 | Final Test |
Review | |
備 考 |
前期,後期ともに中間試験および定期試験を実施する. |